De dokter en alcohol - Reisverslag uit Berehove, Oekraïne van Annika Kruithof - WaarBenJij.nu De dokter en alcohol - Reisverslag uit Berehove, Oekraïne van Annika Kruithof - WaarBenJij.nu

De dokter en alcohol

Blijf op de hoogte en volg Annika

30 November 2013 | Oekraïne, Berehove

Dit keer twee verhalen over dingen die hier net wat anders gaan dan in Nederland: een bezoek brengen aan de dokter en het drinken van alcohol.
Eerst maar het bezoek aan de dokter. Dat is op zijn zachtst gezegd bijzonder. Vorige week heb ik een arts in het ziekenhuis bezocht omdat ik al een paar weken een infectie had die maar niet weg ging. Steeds kreeg ik nieuwe wonden die in plaats van weggingen, alleen maar groter werden. Twee andere vrijwilligers hadden dit ook al gehad en zij hadden antibiotica en crème gekregen. Die crème had ik ook gebruikt maar ik kreeg steeds nieuwe wondjes. Dus ging ik op een vroege ochtend samen met Zsóka (mijn mentor) naar het ziekenhuis. We hoefden geen afspraak te maken maar Zsóka vertelde dat het wel belangrijk was dat je mensen kent die de dokter kennen, dan ben je namelijk sneller aan de beurt. De dokter waar we heen gingen was de dokter van Zsóka’s vader en ze had de arts ook al via iemand anders ingelicht over mijn komst. Zodoende konden we dus bijna gelijk doorlopen (oké, er was verder ook niemand, maar toch). Vreemd genoeg hoefde ik na afloop ook niets te betalen.
Zsóka liet de dokter zien welke crème ik had gebruikt en de dokter vroeg hoe lang ik al last had van die wonden. Daarna wilde hij er eentje zien. Tot zover allemaal nogal logisch. Maar daarna pakte hij een pen, krabbelde er wat mee over mijn buik en zei: ‘Ah, een allergische reactie. De bacterie zit ook in je buik’. Ehm, ja. Ik denk dat elke huid wel een reactie vertoont als je er met een pen overheen gaat. Dus hoe hij nou kon zien dat er een bacterie in mijn buik zat, geen idee.
Vervolgens moest ik mijn tong uitsteken en toen wist hij genoeg. Vraag me niet of en zo ja wat hij aan mijn tong heeft gezien, maar het was vast zeer belangrijk.
Hij schreef me pilletjes voor die ik dagelijks moest innemen, een gel die ik drie keer moest eten (ja, een gel…) en de crème, die ik ook driemaal daags moest gebruiken. Dus Zsóka en ik togen naar een apotheek (een van de velen in het centrum) en kochten daar de crème en de pillen. De pillen kreeg ik mee zonder bijsluiter want het was maar 1 strip uit een pakje, en ja, waarom zou je daar een bijsluiter bij geven? Het waren 8 pillen en ik heb geen idee hoeveel ik er moest nemen, dus ik heb er maar gewoon elke dag een genomen, tot ze vandaag op waren. Bij de derde apotheek vonden we dan eindelijk de gel. Al met al een hele belevenis dus.
Ik had eigenlijk deze week terug moeten komen voor controle maar Zsóka was niet hier, dus dat hebben we niet gedaan. Volgende week dan maar proberen…

Goed, het tweede verhaal. Over alcohol. Mijn vooroordelen over het alcoholgebruik hier blijken steeds meer bewaarheid te worden. Alcohol, en dan met name sterke drank zoals palinka, wordt hier op alle momenten van de dag gedronken, zonder dat mensen je raar aankijken.
Zo waren we gisterochtend uitgenodigd om de naamdag van een van de organisten van de kerk te vieren. Om kwart voor negen vertrokken we naar een restaurant waar we een stukje gebak mochten uitzoeken, wat te drinken, en waar iedereen een shotglaasje met de een of andere (lekkere) sterke drank. De jongens kregen uiteraard wel wat meer dan wij. Maar goed, het was dus nauwelijks negen uur in de ochtend en we zaten al aan de drank. En niemand die daar raar van op keek.
Later die middag, toen Tabita en ik in het bejaardentehuis waren om daar mensen te bezoeken, werd ons door een van de bewoners wijn aangeboden. Ik sloeg dat in eerste instantie af, maar toen we later weg wilden gaan vroeg hij het nog een keer. En we dachten: ach, waarom ook niet. Dus we kregen allebei een glas zelfgemaakte wijn. En ook de wijn werd als een shot gedronken, dus dat moest in één keer achterover. Eén tip: huisgemaakte wijn is lekker, maar je moet een sterke maag en darmen hebben. Die van mij werden er in ieder geval niet zo blij van. Na dat glas bood de man ons een tweede glas aan. Dat sloegen we af. Vervolgens vroeg hij: ‘Palinka?’ Nee, dat hoeven we ook niet. ‘Rum dan misschien?’ Nee dank u, de volgende keer misschien. Dat leek ons toch niet het allerbeste plan. Bovendien had ik ook nog mijn antibiotica, dus dat leek me niet de beste combinatie.
De jongens hebben deze week iets soortgelijks meegemaakt. Maandag waren ze een vrouw aan het helpen in de tuin. Na afloop van het werk werd hen drie glazen wijn aangeboden. En het was nog niet eens middag. Zo gaat dat hier dus. Maar ik zal er op letten dat ik niet teveel drink hoor ;-).

  • 07 December 2013 - 10:28

    Mariëlle:

    Hoi Annika,

    Hebben de pilletjes en de eetbare gel wel geholpen? Alcohol en antibiotica lijkt me niet de beste combinatie....

    Groetjes,
    Mariëlle

  • 09 December 2013 - 21:48

    Janneke Van Lieshout:

    Hoi Annika,

    Klinkt een beetje kwakzalverig dat met die pen en tong, maar wie weet helpt het :). En wat de alcohol betreft, hier zouden ze zeggen: salut! (proost in het Spaans).

    Groetjes,

    Janneke

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Annika

Actief sinds 10 April 2012
Verslag gelezen: 841
Totaal aantal bezoekers 41434

Voorgaande reizen:

15 Augustus 2013 - 15 Juli 2014

Vrijwilligersjaar Oekraïne

12 April 2012 - 11 Juni 2012

Twi leren in Ghana

Landen bezocht: