Bijzondere dagen - Reisverslag uit Berehove, Oekraïne van Annika Kruithof - WaarBenJij.nu Bijzondere dagen - Reisverslag uit Berehove, Oekraïne van Annika Kruithof - WaarBenJij.nu

Bijzondere dagen

Blijf op de hoogte en volg Annika

03 November 2013 | Oekraïne, Berehove

De klok is verzet en dat betekent dat het hier nu al om kwart voor vijf donker wordt. Over een maand wordt het dus al om kwart voor vier donker. Dat zal wel even wennen zijn. Maar ja, dat krijg je als je helemaal aan de andere kant van de tijdzone leeft, en vooral als je eigenlijk de klok al een uur had moeten verzetten. Soms levert het wel grappige situaties op, dat de Hongaren hier in een andere tijdzone leven dan de Oekraïeners. Zo waren we vrijdagavond met wat andere vrijwilligers wat gaan drinken. Op een gegeven moment waren zij al best moe. Bleek dat ze een uur op ons voorliepen qua tijd. 

Afgelopen donderdag en vrijdag waren bijzondere dagen voor de mensen hier. Donderdag was het de dag van de reformatie, wat betekende dat er om tien uur een uitgebreide kerkdienst was. Er was voor het eerst ook extra muziek; piano met dwarsfluit en een mannenkoor. We zaten tijdens deze dienst boven (de kerk heeft twee ‘balkons’) naast het orgel en toen ik die piano- en orgelmuziek hoorde ging het wel kriebelen om zelf ook weer te spelen. Misschien vraag ik wel een keer of ik een keer het orgel mag uitproberen.
Tijdens de dienst werd ook het Hongaarse volkslied gezongen. Dat is al vaker gebeurd; de Hongaren hier zijn echt duidelijk op Hongarije gericht. Laatst waren er ook twee dagen waarop in de hogeschool verschillende bijeenkomsten waren die betrekking hadden op Hongarije. We zijn toen bij een volksmuziek concert geweest (met ook allerlei praatjes van belangrijke mensen) en we hebben met de scouts Hongaarse volksdansen gedanst.

Ook vrijdag was een belangrijke dag. De hele week waren de mensen al bloemen en graflichtjes aan het kopen en de néni’s hadden het er steeds over: op vrijdag ging iedereen naar de begraafplaats om daar de doden te herdenken. Ik ging er dus vanuit dat het Allerzielen zou zijn, maar Wikipedia vertelde me dat het vrijdag Allerheiligen was en zaterdag Allerzielen. Maar ach, het zal wel anders zijn omdat het Oekraïne is. Of ik begrijp die feestdagen gewoon niet goed.
Zowel donderdag als vrijdag waren we vrij, hoewel we dat van te voren niet te horen hadden gekregen. Ik had het gelukkig wel verwacht en ik vond het eigenlijk ook wel lekker. Nu had ik alle tijd om een beetje rond te hangen op internet, Harry Potter in het Hongaars te lezen en een beetje huiswerk te maken.

Vrijdagavond zijn we met drie andere Nederlandse en een Canadese vrijwilliger naar de begraafplaats geweest. Daar hebben we een uur rondgelopen en naar alle lichtjes en bloemen gekeken. Het was mooi en eigenlijk ook best rustgevend. Totaal anders dan een begraafplaats er normaal gesproken ’s nachts uitziet.
Na afloop zijn we (zoals ik hierboven al schreef) naar het huis van Mirjam gegaan. Mirjam doet hier nu voor het tweede jaar een vrijwilligersjaar. De anderen werken in andere dorpen maar waren bij Mirjam op bezoek. We hadden een gezellige avond die om de een of andere reden ontzettend gewoon was. En dan gewoon in de zin van alsof ik in Nederland met vrienden een gezellige avond bij iemand thuis had. Dat was eigenlijk best eens lekker.

Vanmiddag gaan we met Mirjam naar de Roma kerk, in het Roma kamp. Ik ben heel benieuwd hoe dat zal zijn, het wordt de eerste keer dat ik het Roma kamp binnenga. Er schijnt een preek van een uur te zijn, dus dat wordt wel een lange zit, maar ik heb ook wel zin om er heen te gaan en weer een nieuwe ervaring op te doen!

  • 03 November 2013 - 17:54

    Jan Willem:

    Hoi Annika,

    weer (zoals elke keer) een leuk verhaal om te lezen. De winterperiode lijkt me een heel bijzondere ervaring. Lange donkeren nachten, met daarin ook zo zijn eigen sfeer. Misschien wel veel sneeuw? En dan van de winter weer toegroeien naar het voorjaar; de dagen worden dan weer steeds langer, de zon gaat meer en krachtiger schijnen. Dat gebeurt natuurlijk ook in Nederland, maar ik denk dat het in het verre buitenland toch anders is.
    Noch ruim 2 weekjes en dan hopen we het allemaal te zien. Spannend.

    groetjes,

    JW

  • 04 November 2013 - 11:49

    Welmoed:

    Hoi Annika,
    Het is leuk om je verhalen te lezen. Fijn dat je je steeds meer thuis voelt. En dat je nu Harry Potter in het Hongaars gaat lezen! Groetjes, W.

  • 04 November 2013 - 18:38

    Indira:

    Hee Annika,

    Hier wordt Allerheiligen/zielen ook heel belangrijk gevonden. Er was mij verteld dat men op vrijdag naar de begraafplaats gaat (op Allerheiligen idd..), maar vervolgens gingen we donderdagmiddag al. Maar op zaterdag zag ik ook heel veel mensen op een begraafplaats toen we daar toevallig langs reden met de bus. Interessant, andere culturen :) veel plezier verder!

    Groetjes, Indira


  • 06 November 2013 - 09:14

    Lieke:

    Klinkt allemaal steeds beter meis!
    1 november is inderdaad allerheiligen, 2 november allerzielen. In Belgie zijn ze deze dagen nog steeds vrij.
    Lees je al Harry Potter in het Hongaars? Wow dan gaat het wel snel!!
    goed bezig! Ben benieuwd naar de Roma-ervaringen...

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Annika

Actief sinds 10 April 2012
Verslag gelezen: 544
Totaal aantal bezoekers 41430

Voorgaande reizen:

15 Augustus 2013 - 15 Juli 2014

Vrijwilligersjaar Oekraïne

12 April 2012 - 11 Juni 2012

Twi leren in Ghana

Landen bezocht: