Ondertussen in Beregszász... - Reisverslag uit Berehove, Oekraïne van Annika Kruithof - WaarBenJij.nu Ondertussen in Beregszász... - Reisverslag uit Berehove, Oekraïne van Annika Kruithof - WaarBenJij.nu

Ondertussen in Beregszász...

Blijf op de hoogte en volg Annika

07 Maart 2014 | Oekraïne, Berehove

…gaat het allemaal z’n gangetje. Ik krijg veel vragen over hoe het met me gaat vanwege de onrust in Oekraïne. Goed om te weten dat er zoveel mensen aan me denken maar ik kan gelukkig melden dat het hier goed gaat. Ik woon ruim 800 kilometer van Kiev vandaan en meer dan 1000 kilometer van de Krim. Dat is dus net zo’n afstand als van Nederland naar Lyon of verder Zuid-Frankrijk in. Een behoorlijk eind dus. Maar met dat verschil dat het hier natuurlijk wel allemaal Oekraïne is. En ik krijg natuurlijk ook wel het een en ander mee van wat er in het land gebeurt. We hebben hier in Beregszász een paar (kleine en vreedzame) demonstraties gehad. Verder is het hier rustig. Maar ik hoor van de mensen dat ze bang zijn dat ze hun pensioen of salaris niet meer zullen krijgen. Ook zie ik de waarde van de grivna (de munteenheid hier) steeds verder dalen. Bij een aantal banken staan borden op straat met de wisselkoers en de afgelopen weken zag je de prijs van de euro omhoog schieten. Toen we hier kwamen was 1 euro ongeveer 10 grivna waard, nu krijg je voor 1 euro 12 of 13 grivna en betaal je voor een euro 13 of 14 grivna (hangt ook een beetje van de bank af). Ik merk zelf nog niet dat de producten ook duurder worden, maar ik kan me voorstellen dat het nog wel gaat gebeuren. Verder heb ik gehoord dat de (jonge) mannen een oproep hebben gekregen voor het leger. Of ze echt moeten gaan weet ik niet, maar ook dat leeft hier wel.
Tot voorkort volgde ik het nieuws niet zo, maar de laatste weken check ik meerdere malen per dag de (Nederlandse) media over hoe het er nu voorstaat in Oekraïne.

Verder heb ik sinds gister weer Hongaarse les! Ik geloof dat ik al ruim een maand geleden, of misschien in januari al, aan mijn mentor heb gevraagd of ze me weer les wil geven. En zoals dat gaat op z’n Oekraïens, duurde het nogal lang voor dat geregeld was. Mijn mentor zou een lesboek van een vriendin uit Kiev krijgen maar dat schoot niet op. Toen ik een paar weken later vroeg hoe het stond met dat boek en of het per post moest komen, zei ze dat ze het gewoon ergens kon downloaden. En daar wacht je dan weken op… Maar goed, uiteindelijk heb ik het boek gekregen, het uitgeprint en nu heb ik weer les , privé. Best leuk want het gaat een stuk sneller in je eentje dan met een groep.

In mijn werk is ook een kleine verandering. Ik ga nu nog maar een keer per week naar het bejaardentehuis, in plaats van twee keer. Het bezoeken van de mensen daar is niet echt gemakkelijk: een deel van de ouderen en van het personeel lijkt het niet te interesseren of we wel of niet komen. De ouderen zitten vaak alleen maar een beetje tv te kijken of niks te doen op de gang. Er is nul komma nul sfeer daar, dat is wel echt jammer voor de ouderen. Ik ga er nu dus deels minder vaak heen omdat ik er telkens tegenop zag om daar te zijn, maar deels ook omdat ik nu per week 11 mensen bezoek en dat een hoop tijd in beslag neemt. Nu ik niet meer op vrijdag naar het bejaardentehuis ga, heb ik meer tijd om de ouderen in de stad te bezoeken en kan ik soms wat langer bij een van de néni’s blijven.

Ondertussen komt de lente er echt aan. Ik had me verheugd op een strenge winter hier met een hele hoop sneeuw, maar dit was de eerste winter in zeer lange tijd dat het nauwelijks koud is geweest. We hebben een of twee weken sneeuw gehad en temperaturen van onder het vriespunt maar dat is al een paar weken geleden. Jammer, maar helaas. Nu komen er overal bloemen op en zitten er knoppen aan de bomen. Een beetje vroeg, maar wel mooi.
En over bloemen gesproken: morgen is het internationale vrouwendag en dat wordt hier echt gevierd. Ik geloof dat vrouwen hier normaal gesproken een cadeautje op hun werk en/of een vrije dag krijgen op 8 maart, maar omdat het morgen zaterdag is en de meesten dan sowieso niet hoeven te werken, kregen ze vandaag allemaal al een bloem op hun werk. Overal op straat zag ik vrouwen met bloemen lopen, een leuk gezicht!

  • 08 Maart 2014 - 13:41

    Lieke:

    AH. Zelfde prutwinter als hier dus. Jij hebt tenminste nog vorst gehad!! Tis hier 16 graden!! Fijn dat de onrust beperkt blijft bij jou, maar wel heftig om die sfeer mee te maken lijkt me. Succes!!

  • 08 Maart 2014 - 21:13

    Adinda:

    8 maart, internationale vrouwendag!!! Wat goed dat ze er daar nog wat aan doen, ik heb er heb er hier in NL niet veel van gemerkt. Leuk om weer eens een bericht van je te lezen! :-)

    Groetjes,

    Adinda

  • 10 Maart 2014 - 06:01

    Janneke:

    Leuk om weer iets te lezen inderdaad. Hier hebben we geen winter gehad, dus niet zo klagen ;).

  • 11 Maart 2014 - 08:40

    Paula:

    Hallo Annika,
    Fijn te lezen dat het goed met je gaat. Je beschrijving van de omstandigheden van de ouderen gaat me aan het hart, goed dat je met je bezoeken wat gezelligheid (en muziek) brengt!

    Mooie lente daar gewenst, als het dan toch niet wil lukken met de sneeuw....

    Paula

  • 11 Maart 2014 - 16:33

    Linda Van Ooijen:

    Hallo Annika,

    Fijn om te horen dat het je in Oekraïne zo goed afgaat. :) Gisteren heb ik al je blogs gelezen; mooie verslagen! Zo te lezen doe je erg waardevol werk daar. Héél veel succes!

    Groetjes,
    Linda

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Annika

Actief sinds 10 April 2012
Verslag gelezen: 677
Totaal aantal bezoekers 41428

Voorgaande reizen:

15 Augustus 2013 - 15 Juli 2014

Vrijwilligersjaar Oekraïne

12 April 2012 - 11 Juni 2012

Twi leren in Ghana

Landen bezocht: